Sabtu, 12 April 2014

Catuan air dan aku sebagai pengguna Cloth Diapers

Aku pakaikan lampin kain yang boleh basuh semula pada anak-anak aku. Sebabnya boleh refer sini:
LAMPIN KAIN .

Sebab selangor sedang laksanakna catuan air, 2 hari sekali je ada air, so macam mana nak buat?
Sebenarnya aku memang tak cuci hari2, tak sempat.
Aku akan cuci 2 kali seminggu

Jadi macam mana aku buat supaya lampin kain aku ni tak berkulat and tak de bau?

Lampin yg sudah digunakan aku akan kumpul dalam satu baldi. Baldi tu pula aku isi air ( kira aku gunakan kaedah wetpail - detail kaedah wetpail DISINI). Baldi yang aku isi air ni aku letakkan di luar rumah expose to sunlight ( kalau korang letak dlm toilet x de masalah, just aku letak luar sbb mesin basuh aku kat luar )

Lps tu setiap hari or selang sehari aku tukar air ( bergantung pd bekalan air rumah aku sbb di area aku walaupun catuan air tapi pipe yg direct di luar rumah masih ada air walaupun slow, cuma yang tangki air tak naik)

Bila sampai hari cucian, aku bilas dan masukkan semua dlm mesin basuh.

Dulu aku guna dry pail bila maid basuh hari2. Dry pail ni longgok je , x perlu rendam dulu

Sekarang aku guna wetpail ( rendam dalam air)

Aku rasa kaedah wetpail, bau kurang banding drypail dulu.


Page CD aku.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan