Ahad, 24 Ogos 2014

Fabrik Cloth Diapers

Untuk mengelakkan masalah2 dalam part 1, Di sini pentingnya pemilihan material yang menghasilkan cloth diapers tersebut.

Memang terdapat pelbagai jenama, design dan jenis cloth diapers di pasaran. Bagaimanapun, bagi ibu yang baru nak mula, boleh kenal bahan2 'common' bagi cloth diapers. Saya ulas beberapa material utama dalam pasaran.

Kalau google cloth diapers, mesti biasa terserempak perkataan 'PUL', minky, microfiber, suede, bamboo, bamboo charcoal etc..etc..

1.     Cloth diapers yang waterproof dibuat menggunakan fabrik yang mempunyai lapisan polyurethane laminate dimana tidak telap air tapi telap udara (ada juga jenis cloth diapers yang tidak waterproof dan perlu dipakai dengan diaper cover'.


FFabrik luaran pula biasanya menggunakan polyester (generally didescribe sebagai PUL fabric , walaupun hakikatnya PUL tu lapisan dalamnya), atau menggunakan minky fabric (tekstur berbulu skit/ seperti baldu) yang juga biasanya ada PUL, ada juga yang menggunakan cotton atau cotton campuran.
2




Polyester PUL ni permukaan luarannya licin dan berkilat sikit. Fabric ni walaupun mudah cuci dan mudah kering














     


     Minky Fabric, teksturnya lebih gebu. Fabricnya lebih mahal tapi rupanya sangat cantik. 
     Fabriknya juga tak susah nak jaga.






Biasanya 2 fabrik ni jadi pilihan sebab tak lekat stain, tak jadi tahi lalat atau naik kulat , tahan lasak dan tak mudah lusuh.

Untuk cloth diapers di Malaysian Cloth Diapers Shop, kebanyakan kami menggunakan fabrik polyester dan minky ni ( pernah juga jika ada permintaan kami bawa masuk fabrik yang lain on and off). Fabrik ni tak cerewet penjagaannya, kekal cantik. 

Biasanya fabric minky mahal sedikit berbanding polyester biasa, tapi tak banyak beza, di Malaysian Cloth Diapers Shop, kedua-duanya mampu milik.


3.     Cloth diapers mempunyai sama ada butang atau Velcro untuk dipakaikan kepada anak


a.     Kelebihan butang: Tahan lasak. Bayi juga tak senang nak buka sendiri diapers.
b.     Kelebihan Velcro: mudah digunakan (tapi mudah ditanggalkan juga). Kurang ketahanan banding butang.

Harga? Both harga lebih kurang sama, tetapi yang button lebih mudah didapati di pasaran kerana lebih popular.

4.     Cloth diapers yang paling dikenali biasanya adalah jenis pocket cloth diapers. Ini kerana pocket cloth diapers mudah diurus dan menghampiri cara pemakaian disposable diapers yang kita dah biasa. Ada juga jenis AIO (all in 1 ) atau AI2 (all in 2). Pocket Cloth diapers ada intronya DISINI.


Bagi permasalahan yang diutarakna di SINI jika guna fabrik polyester and minky yang mempunyai lapisan PUL insyaAllah sedikit sebanyak dah memudahkan dari segi penjagaan dan cara nak maintain.

Part 3 nanti sambung jenis2 inner pula ya ( penting ni, sebab menentukan jenis mana paling sesuai untuk ibu dan anak)





-

Tiada ulasan:

Catat Ulasan